måndag 11 februari 2008

Nya dörren på plats

Nu är dörren in till nya sov- & gästrummet på plats! Det var kul att se hur vardagsrummet fick lite annan karaktär när dörren & foder kom på plats. Se bild nedan.

Idag hade jag förmodligen , kanske en av världens fem längsta luchraster någonsin :D. Ursprungsplanen var att åka tidigt till jobbet för att kunna sticka hem tidigt & därmed uträtta de ärenden som behövde göras. Sen visade det sig att dörren hade levererats till BF (där vi beställt den ifrån) samtidigt som det började tunna ur lite med snickaruppgifter för byggubbarna (farsan & morbror Börje). Jag kom fram till att det var bäst att dra på en runda med kompletteringshandling & hämta upp dörren för att köra hem den på lunchen, så att gubbarna kunde sätta upp den.

Eftersom BF har lunchstängt 12-13, bestämde jag att först åka förbi Beijer & kolla på ett parkettgolv som kanske var samma sort som det vi har sedan tidigare. Eftersom jag misstänkte att säljaren jag hade pratat skulle vara på lunch bestämde jag mig istället för att åka till Colorama först (som ligger ett par stenkast därifrån) & köpa lite tapet, lim, tak- & väggfärg m.m. Hade faktiskt tur att tapeterna fanns kvar, visserligen inte med samma nummer, men det var en ersättningstapet med exakt samma mönster, så det funkar utmärkt eftersom vi inte kommer att behöva skarva mitt på en vägg. När jag väl kom till Beijer var killen fortfarande på lunch (tur att jag inte åkte dit till 12), så det blev lite extra väntan där. Det visade sig sedemera vara ett 14 mm golv (vi har 15mm), som sen visade sig inte heller var ett Kährsgolv när allt kom omkring, så det sket sig.

Sen iväg till BF för att hämta dörren & köpa karmskruv + karmnyckel. Hade bestämt mig för att göra det enligt konstens alla regler. BF visade sig dessutom sälja Kährsgolv! Hittade ett ekgolv som hette Metz, som såg väldigt likt ut det vi har (troligtvis Copenhagen). Fick ta med mig en bräda för att ta hem & jämföra med vårt golv.

När jag väl hade lämnat av dörren hemma upptäckte Börje att dörrkarmen inte var gjord för karmskruv (det är ju typiskt, sär man gjort sig till särskilt), däremot var golver väldigt likt befintligt golv så vi bestämde oss att köra på det. Jaha, nu hade klockan hunnit bli tre å på vägen tillbaka till jobbet fick jag åka tillbaka till BF igen för att återlämna karmskruvarna, nyckeln. Jag lyckades också tjata mig till att få köpa bara tre parkettbrädor, eftersom de hade ett uppbrutet paket. Kanon! Tyvärr hade de ingen eklist (som vi kanske ska ha mellan gamla & nya golvet, beroende på hur vi får till skarven) & bara foam på hel rulle, så jag drog förbi Debora för att köpa foam på löpmeter. De hade också en eklist. Sen gjorde jag ett sista stopp på Clas Ohlson för att köpa toppklämmor till takarmaturen. Tillbaka på jobbet igen strax före 16. Som sagt, det blev en långlunch. Fick jobba lite längre istället för att hinna med det jag skulle...

När jag väl kom hem hade gubbarna en utmaning till mig. De hade inte riktigt blivit kloka på hur de skulle vända dörren. För att dörren skulle gå att öppna inåt i rummet, hade varit tvungna att vända på låskassetten, så att man drog handtaget uppåt för att öppna. De hade diskuterat olika lösningar, som t.ex. att vända på dörren, å hade hela tiden känslan att lösningen förmodligen var väldigt enkel, men de kom helt enkelt inte på det (när jag tänker efter påminner de faktiskt en del om de där två gubbarna i "Mupparna" som sitter på en balkong & kommenterar showen). Nåväl, tillbaka till ämnet. Som tur var hittade jag ett litet minnesfragment från något heminredningprogram, där jag för mitt inre såg att man kunde dra ut själva fallkolven & vrida den 180 grader. Vi testade & visst, så var det! Tur att man kan bidra med något i alla fall!

Det har i alla fall skruvats lite takgips idag och kopplats i el i takdosorna...


... och isolerats lite...


... & lite till över dörren...


...och skruvats lite spånskivor & vägggips så att väggarna är på plats...


...och så har det finslipats lite i klädkammaren, inför spackling & målning...

1 kommentar:

Anonym sa...

Det där med låskolven klurade jag mycket på också. Var precis på vippen att ringa byggjobbarna för att klaga på att dörren inte höll sig stängd när jag kom på hur det funkade:)