söndag 3 februari 2008

Maja röjer

Jag tror aldrig att vi kommer att sluta förvånas & häpna över vad Maja hittar på. Idag (när Satu var ute & sprang ett längre löppass) hörde jag plötsligt ett klånkande ljud från köket (ungefär som när man slår med en träslev på ett kastrullock). När jag sticker ut huvudet från arbetsrummet ser jag att Maja sitter mitt på köksbordet med en ljuslykta av glas (för värmeljus) i handen och slår den mot kökslampan. Aaaaaah! Panik! Med några gasellsprång tar jag mig snabbt fram till & avväpnar henne, för att sedan raskt lyfta ner henne på golvet. "Aj,aj, aj, man får inte vara på bordet!" men hon bara skrattar & tycker att det var festligt. Hon skjuter snabbt ut nästa Tripp-trapp stol för att göra en ny satsning mot köksbordets höjder. Jag kommer att få magsår av det här, hon måste ha fått någon slags pill-, stoppa-i-munnen- & klättermutation som de äldre syskonen har varit förskonade ifrån. Senare under dagen hittar vi henne stående i Alvas docksäng, i full färd med att klättra upp på en byrå.

Hon har redan ett, snart nog, ganska imponerande "track record" av skadade/sönderslagna prylar:
- En fönsterlampa
- Två blomkrukor
- En handdrejad frukostskål
- En ljulykta i glas
- En golvvärmetermostat

För att inte tala om alla saker hon hittat på golvet & raskt stoppat in i munnen:
- Blad
- Blomjord
- Knappar
- Stearin
- Pärlor
- Stenar
- Muttrar
- Bark
- Lego
- Leksaker i oändlig varianter

Som tur är har hon än så länge inte satt något i halsen (peppar, peppar, ta i trä).

Inga kommentarer: